Cultuur
Sluiten
KUNST & CULTUUREDUCATIE

Leerlijn erfgoed

Erfgoedlessen aanbieden in leerlijnen. Met als resultaat dat erfgoed door de (leer)jaren heen op elkaar aansluit én geborgd is op jouw school, ongeacht de leerkracht die voor de groep staat. Weg van het ‘hap snap’, maar doorlopende lijnen. Spreekt dit jou aan? Boek dan de erfgoedleerlijn voor de hele school!

 

Bij Cultuurplein staan al jaren mooie erfgoedlessen in het aanbod op de website. Deze worden veelvuldig afgenomen door de scholen. Nieuw is dat er voor iedere gemeente een doorlopende leerlijn is ontwikkelend: voor iedere groep van jouw school een bezoekles bij een erfgoedaanbieder in de eigen gemeente! Aan iedere bezoekles zijn voorbereidende lessen gekoppeld, die in de klas uitgevoerd kunnen worden. Betekenisvolle lessen die tot de verbeelding spreken én aansluiten bij thema’s zoals burgerschap en persoonlijke ontwikkeling. De leerlijn erfgoed zorgt ervoor dat iedere leerling elk schooljaar in aanraking met het erfgoed in de eigen omgeving, ongeacht welke leerkracht er voor de groep staat!

Boek de leerlijn erfgoed voor jouw school!

Wanneer je een leerlijn erfgoed boekt voor jouw school, geef je gelijk alle (les)voorkeuren, leerlingenaantallen e.d. door. Zorg dus dat je deze bij de hand hebt wanneer je gaat boeken!

Wil je de leerlijn erfgoed voor jouw school boeken? Klik dan op één van onderstaande links om naar de desbetreffende leerlijn te gaan, hier vind je ook meer info over de lessen uit de leerlijn. Let op! Het is alleen mogelijk om de leerlijn van jouw eigen gemeente te boeken!

Leerlijn Erfgoed Gemeente Heerde

Leerlijn Erfgoed Gemeente Oldebroek

Leerlijn Erfgoed Gemeente Hattem

Leerlijn Erfgoed Gemeente Epe

 

Waarom een leerlijn (erfgoed)?

‘Soms kun je met één erfgoedles meer bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen dan met drie lessen op school’, zei recent een leerkracht uit de regio Noord Oost Veluwe.

Dit effect is er met name als je erfgoedlessen niet als ‘los uitje’ aan biedt, maar geborgd in het curriculum.

Horizontale borging door het aansluiten op thema’s die aan bod komen op school, om zo de lesstof te verstevigen. Bijvoorbeeld als het thema ‘eten’ is, in die periode een bezoek brengen aan de molen.

Verticale borging; het aanbieden van Erfgoed in een opbouwende leerlijn voor groep 1 tot en met 8, aansluitend bij zowel de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen, als thema en de canonvensters.

Als school zeg je dan: ál onze leerlingen bezoeken het erfgoed in de omgeving waar ze opgroeien, zodat ze zich verbonden voelen met, en geworteld raken op deze plek. En níet omdat de ene leerkracht het wel ziet zitten en de ander niet, en dat daardoor leerlingen een jaar niets qua Erfgoed krijgen aangeboden.

Op de gekoppelde, en voor ieder toegankelijke, website ‘’Reizen in de Tijd’’ van Erfgoed Gelderland zijn aan elke bezoekles de les- en kerndoelen en canonvensters verbonden, evenals voorbereidende en reflecterende lessen.

Met het afnemen van de gehele leerlijn erfgoed bied je kwaliteit in het curriculum en Erfgoedlessen voor elk leerjaar zodat je als school borgt en verduurzaamt.

Direct contact met één
van onze medewerkers?

Bel 0578 760100.

Schrijf je in voor onze onderwijs nieuwsbrief